Rally se odehrála na východě Evropy, kde na posádky čekalo bezmála 70 závodních kilometrů v sedmi rychlostních zkouškách. Do závodu nastoupilo celkem 131 posádek a 57 spatřilo cíl. Pořadatelé připravili čtyři měřené úseky, z nichž tři se odjely dvakrát a ten čtvrtý, poslední, jen jednou. Jednalo se o téměř dvacetikilometrovou zkoušku Pikes Peak, kde se během rychlostní zkoušky střídal hladký asfalt se šotolinou. Díky délce a náročnosti posledního úseku nebylo možné dopředu předjímat, jak závod dopadne!Pojďme se tedy podívat na to, jak se posádky s tímto závodem popasovaly.
Honza Orlita Honza Orlita Honza Orlita Honza Orlita
Třída RC1
Nejlépe do závodu vstoupil Honza Orlita jedoucí s Hyundai i20 Coupe WRC 2020, který již od první rychlostní zkoušky nasadil vysoké tempo. V první rychlostní zkoušce mu zdatně konkuroval Eduardo Perojo, který jel s vozem Citroen C3 R5 patřící do třídy RC2. Perojo ale svou snahu přehnal a havaroval hned na rychlostní zkoušce č.2. Problémy na téže RZ zaznamenal i David Sovják jedoucí s Hyundai i20 Coupe WRC 2020. Sovják se potýkal s technickými problémy svého vozu a nabral velkou ztrátu. Ve snaze stáhnout nabrané manko na soupeře svou snahu přehnal a havaroval hned na následujícím testu. Důležité je, že posádka vyvázla bez zranění. Další průběh závodu vyzněl celkem jednoznačně pro Orlitu, který vyhrál všech sedm měřených testů a nedal svým soupeřům žádnou šanci. Na druhého Radka Podlase jedoucího s vozem Hyundai i20 Coupe WRC 2020 si Orlita dovezl do cíle náskok 52,82 vteřiny. Podlas své počínání v závodě komentoval následovně „No co dodat, nebyla to naše soutěž. Jsem rád, že jsem to dotáhl do cíle a budou nějaké body do celkového hodnocení“. A byly to body důležité, neboť se díky nim a díky problémům svých konkurentů může Podlas předběžně radovat z celkového triumfu v šampionátu a zároveň i titulu ve třídě RC1! Jako třetí dokončil soutěž Libor Tomeček, který i přes zdravotní handicap dokázal zajíždět slušné časy.
Třída RC2
Nejpočetnější třída ve startovním poli je třída RC2. I když vítěze této třídy už známe, a stal se jím v předstihu Michal Lapčík již po Rally Germany, na tempu a soubojích mezi závodníky to určitě neubralo. Během závodu se postupně na špici vystřídali 3 závodníci. Eduardo Perojo ze Španělska, který ovšem havaroval již na rychlostní zkoušce č. 2, Jiří Kramer, který bohužel pro technickou závadu nenastoupil do rychlostní zkoušky č. 6, a Dawid Janečko z Polska. Poslední jmenovaný se dokázal vyvarovat vážnějším chybám a svůj závodní speciál Ford Fiesta Rally2 dovezl na prvním místě ve skupině RC2. Jeho cesta k vítězství ale nebyla jednoduchá. Janečko měl sice před poslední rychlostní zkouškou úctyhodný náskok téměř 30 vteřin na druhého Lapčíka, ale ten svoji kůži nechtěl dát zadarmo. Na posledním 19 km dlouhém testu Pikes Peak Lapčík zabral a nadělil Janečkovi neuvěřitelných 25 vteřin. V celkovém součtu to ale na Polského borce nestačilo, a Lapčík se musel spokojit s druhou pozicí ve třídě. Na první místo mu ovšem chybělo „pouhých“ 3,19 vteřiny. Třetí ve třídě soutěž dokončil Španěl Alex Soberon jedoucí s vozem Škoda Fabia R5 evo.
Třída WRC
V této třídě se nejlépe prezentoval Dominik Papp jedoucí se Škodou Fabia WRC. Papp ukazoval své schopnosti a rychlost během celého šampionátu, ale zatím to nestačilo na doposud neomylně jedoucího Španěla Juana Marzou, který tentokrát startoval s vozem Citroen Xsara WRC. Po první rychlostní zkoušce to sice vypadalo, že Marzoa si pojede opět pro vítězství, ale Španělova chyba na druhém měřeném úseku Uchan Su ho katapultovala až na sedmé místo ve třídě se ztrátou 47,63 vteřiny právě na vedoucího Pappa. Díky tomu, že Dominik odjel bezchybnou soutěž, a zajížděl časy v top 3, tak své vedení v soutěži udržel až na cílovou rampu, kam přijel s náskokem 27,97 vteřiny. Stíhací jízdou se Marzoa probojoval na druhou pozici ve třídě WRC, ale na víc to tentokrát nestačilo. Stupně vítězů doplnil Martin Špergl, který svůj speciál Škoda Fabia WRC dovezl na třetím místě.
Třída RC4
Tato třída znamenala totální nezdar pro Španělské posádky. Diego Pedras, Xabi Sueiras a Oscar Garcia, všichni jedoucí s vozem Peugeot 208 Rally4, se po haváriích vytratili z výsledkové listiny již po rychlostní zkoušce č.3. Naopak zaváhání soupeřů naplno využil Jan Kubeš startující taktéž s technikou Peugeot 208 Rally4. Kubeš díky vyrovnaným výkonům dorazil do cíle na první pozici s obrovským náskokem 1:52 minuty. Kubeš svůj výkon komentoval v cíli skromným vyjádřením „První závod s dvoukolkou, docela to šlo“. Druhý ve třídě soutěž dokončil Argentinec Roberto Bernardini pilotující starší Peugeot 208 R2. Stupně vítězů ve třídě doplnil Chorvat V. Simunec s Peugeotem 208 Rally4.
Třída H/A
Tato třída během závodu silně prořídla, a z původně 13 startujících posádek dorazili do cíle na bodech pouze 3 posádky. Nejlépe se na Rally Romania dařilo Lukáši Mocovi, který pilotoval vůz Mitsubishi Lancer Evo II GrpA. Moc dotáhl svůj speciál do cíle s náskokem 1:06 minuty na druhého Václava Volfa, který o svou pozici lídra závodu přišel vlastní chybou až na posledním měřeném testu Pikes Peak. Volf pilotoval na této soutěži Subaru Impreza GC8 555 GrpA. Třetím a posledním závodníkem, který dokončil tuto soutěž na bodech, a zároveň uzavřel stupně vítězů byl Marcel Černý jedoucí se stejným vozem jako Volf.
Kolotoč závodů se momentálně přesouvá do domovské země pořadatele šampionátu – České republiky. Tato rally zároveň ukončí celý šampionát. Rally Czech Republic je zasazena do malebné přírody Zlínského kraje, a pevně věříme, že bude důstojnou tečkou za celým šampionátem FM Summer Rally.
Fados press team